BLOG:
På baggrund af mere end 20 år i IT-branchen, kan det stadig overraske, hvor mange der tror, at de er digital ready og med på digitaliseringsbølgen. Jovist, mange har allerede taget mange af de indledende skridt og arbejder mere digitalt end analogt. Men bare fordi man arbejder med og på en computer, er man ikke nødvendigvis digitaliseret i en grad, der rent faktisk hjælper virksomheden og ikke mindst medarbejderne.

Sig goddag til din nye kollega – den digitale assistent!

Ansætter du nye medarbejdere, betyder det nogle gange at andre må afskediges. Men det er ikke tilfældet med en digital assistent.

En digital assistent er bygget på automatiseringssoftware. Det vil sige, at den kan lære en proces, og efter at have set processen én gang, kan den automatisk udføre opgaven – uden at lave fejl og uden at holde fri. Hvor din medarbejdere skulle indtaste opgaven på ny hver gang, kan den digitale assistent altså fortsætte i uendelighed. Den skal bare have et fast regelsæt at gå efter, som ikke må afvige. Det kunne for eksempel gælde ved oprettelse af adresser, nye medarbejdere, projekter, opdatering af time- og lønsedler, ajourføring af data fra et system til et andet osv.

Se lyder det ikke effektivt? “Men hvad så med mig”, hører du måske en bekymret medarbejder sige, som er bange for at blive overflødig. “Tværtimod” er svaret. Din medarbejder får netop mere tid til alle de andre opgaver, der kræver mere end bare manuelle indtastninger. Indtastninger som din digitale assistent/medarbejder kan klare. I stedet får din medarbejder tid til andre opgaver, som den digitale assistent ikke kan klare. Din medarbejder kan for eksempel køre ud til jeres kunde og have en samtale om, hvad I kan gøre bedre i leverancen til dem. Din medarbejder kan deltage i kurser og workshops og tilegne sig ny viden og dygtiggøre sig inden for jeres felt. Din medarbejder kan sætte sig ned med sine kollegaer og brainstorme på nye og værdiskabende tillægsprodukter eller helt nye løsninger til jeres kunder.

Det som vi skal have ud af digitalisering, og efterfølgende digital automatisering og evt. kunstig intelligens er at arbejde mere effektivt. Det er ikke nok, bare at flytte arbejdet fra papir til skærm – så har du i virkeligheden ikke gjort meget mere end at bruge et værktøj, computeren, til dine opgaver.

Digital readiness indikerer, at din virksomhed er klar til at digitalisere jeres workflow fra A til Z. Det indikerer, at I forstår at arbejde sammen med software i jeres daglige arbejde. Det indikerer, at I imødekommer kundernes forventninger til digitale og online løsninger fra jer, og det er begyndelsen på at lade computerkraften aflaste jer for alvor.

Mange virksomheder er allerede langt i denne proces, og mange bruger også allerede data effektivt i deres arbejde. Men hvis der rigtigt skal optimeres på de knappe ressourcer, skal vi se mod automatisering af de daglige rutiner. Og før vi kan komme dertil, må vi redefinere, hvad der kan lade sig gøre for et menneske, en medarbejder, et team – og hvad der kan lade sig gøre for en digital assistent.

/Per Lolk

Lad os arbejde sammen

kontakt os

Er du interesseret i få løst dine manuelle, repetitive opgaver af RPA-robotter? Har du spørgsmål til hvordan RPA-automatisering foregår, eller hvilke opgaver, der kan løses af vores digitale assistenter?

Kontakt en af vores medarbejdere, og hør mere om hvordan administrative robotter kan spare tid for dig og dine kolleger!