BLOG: De seneste 6 år har jeg brugt det meste af min tid på at modne danske virksomheder til at udvikle sin forretning digitalt. Mange af dem tror, at de ikke har tiden og ressourcerne til at lykkes, og opgiver på forhånd, da de ikke giver den digitale transformation den tid, der skal til. Ofte ligger svaret i, at de starter et forkert sted. De starter nemlig højtsvævende med en top-down tilgang, hvor de tror, at der skal de helt store sværdslag og strategiske forandringer i gang. Men så kompliceret er det ikke at komme i gang med den digitale transformation.
Et godt sted at starte, er at definere, hvor man kan automatisere sine opgaver. Og det er ofte at finde i driften af IT. Lad os tage et eksempel:
En ny medarbejder er netop er blevet ansat. Den nye medarbejder skal inden det egentlige arbejde kan påbegynde oprettes i samtlige systemer i virksomheden. Det kan for eksempel være oprettelse af en medarbejder konto, deling af mailbokse, CRM-systemer og cloud-services, der skal gives adgang til, teamkanaler og sharepoints skal deles, og de rigtige rettigheder til de rette dokumenter skal gives.
Der er ofte så mange systemer og programmer, at det sjældent lykkes at få alt fikset fejlfrit første gang – og hvis det gør, tager det som regel mere end en arbejdsdag før det hele spiller. De menneskelige fejl, der kan ske under en onboarding af en ny medarbejder, kan resultere i en problemfyldt og langsommelig start, før den nye medarbejder reelt kommer bag (skrivebords)disken og kommer i gang med at skabe værdi for virksomheden.
Sig goddag til din nye kollega – den digitale assistent!
Ansætter du nye medarbejdere, betyder det nogle gange at andre må afskediges. Men det er ikke tilfældet med en digital assistent.
En digital assistent er bygget på automatiseringssoftware. Det vil sige, at den kan lære en proces, og efter at have set processen én gang, kan den automatisk udføre opgaven – uden at lave fejl og uden at holde fri. Hvor din medarbejdere skulle indtaste opgaven på ny hver gang, kan den digitale assistent altså fortsætte i uendelighed. Den skal bare have et fas
Automatiserer man i stedet denne proces, sparer man ikke blot den nye men også samtlige eksisterende medarbejdere i IT-afdelingen for en masse tid, der kunne bruges andetsteds. Det eneste, det kræver, er automatisere jeres proces for oprettelse i jeres systemer og programmer for forskellige medarbejdergrupper. Og det kan en digital assistent, der bygger på automatiseringssoftware hjælpe med. Har den digitale assistent kørt processen blot én gang, og kender den proceduren for alle typer af nye medarbejdere, tager det den ingen tid at onboarde en ny medarbejder.
Den digitale transformation skal starte et sted. Fordelen ved at starte med IT-driften er, at det frigiver de knappe ressourcer til andet digitaliseringsarbejde og sikrer optimale arbejdsvilkår for brugeren i form af den rigtige adgang til de rigtige værktøjer. Og så strammer det også op om sikkerheden, da sikkerhedsrisikoen stiger betydeligt, når for mange medarbejdere har rettigheder til systemerne.
Hvis du vil høre, hvordan I kan arbejde med digital automatisering og digitale assistenter så skriv gerne til mig her eller ring +45 29 24 77 27 til en uforpligtende snak.
regelsæt at gå efter, som ikke må afvige. Det kunne for eksempel gælde ved oprettelse af adresser, nye medarbejdere, projekter, opdatering af time- og lønsedler, ajourføring af data fra et system til et andet osv.
Se lyder det ikke effektivt? “Men hvad så med mig”, hører du måske en bekymret medarbejder sige, som er bange for at blive overflødig. “Tværtimod” er svaret. Din medarbejder får netop mere tid til alle de andre opgaver, der kræver mere end bare manuelle indtastninger. Indtastninger som din digitale assistent/medarbejder kan klare. I stedet får din medarbejder tid til andre opgaver, som den digitale assistent ikke kan klare. Din medarbejder kan for eksempel køre ud til jeres kunde og have en samtale om, hvad I kan gøre bedre i leverancen til dem. Din medarbejder kan deltage i kurser og workshops og tilegne sig ny viden og dygtiggøre sig inden for jeres felt. Din medarbejder kan sætte sig ned med sine kollegaer og brainstorme på nye og værdiskabende tillægsprodukter eller helt nye løsninger til jeres kunder.
Kan du se forskellen? Redefinerer du jeres måde at tænke på jeres arbejdskraft, bliver I ikke bare digital ready, I får også mere tid til de ekstra sjove opgaver, der kan rykke jeres bundlinje.
Masser af muligheder
Jeg har hjulpet mange forskellige virksomheder i mål med projekter.
Er du nysgerrig på hvordan I kommer i gang med automatisering, giver jeg gerne mit bud.
Med venlig hilsen
Per Lolk
Lad os arbejde sammen
kontakt os
Er du interesseret i få løst dine manuelle, repetitive opgaver af RPA-robotter? Har du spørgsmål til hvordan RPA-automatisering foregår, eller hvilke opgaver, der kan løses af vores digitale assistenter?
Kontakt en af vores medarbejdere, og hør mere om hvordan administrative robotter kan spare tid for dig og dine kolleger!